گوارگام

مشخصات محصول

اطلاعات بیشتر

مدل

گوارگام یا صمغ گوار (گواران)

تولید کننده

هند

برند

عبدالقادر (Abdul Kader)

pH

6.5

رنگ

سفید مایل به زرد

حالت ظاهری

پودر

بسته بندی

کیسه 25 کیلوگرمی

گوارگام

مشخصات محصول

اطلاعات بیشتر

مدل

گوارگام یا صمغ گوار (گواران)

تولید کننده

هند

برند

عبدالقادر (Abdul Kader)

pH

6.5

رنگ

سفید مایل به زرد

حالت ظاهری

پودر

بسته بندی

کیسه 25 کیلوگرمی

آنالیز محصول

برای دریافت آنالیز و مشخصات فنی محصول بر روی لینک زیر کلیک نمائید:

معرفی محصول

گوارگام یا همان صمغ گوار (guar gum) با نام گواران (guaran) هم شناخته‌شده می‌باشد که معمولاً به شکل پودری سفید رنگ مایل به زرد می‌باشد. صمغ گوار حلالیت بالایی در آب دارد، به همین دلیل برای افزایش قوام و غلظت مایعات بدون افزایش حرارت استفاده می‌شود. در صنایع مس لیچینگ برای تولید کاتد مس با سطحی صاف و بدون برجستگی از گوار استفاده می‌شود. این ماده دارای ویژگی غلظت‌دهندگی و پایدارکنندگی است و لذا در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد. در دیگر صنایع به علت مقاومت بالا در برابر انواع حلال‌های آلی و چربی‌ها، بهبود جذب آب در محصولات مختلف استفاده می‌شود. در بین کشورهای تولیدکننده این محصول،‌ کشور هندوستان با در اختیار داشتن اکثر مزارع، کارخانجات و تولیدات گوارگام، اصلی‌ترین تولید کننده‌ی آن به شمار می‌آید.

مصارف و کاربردها

1 . صنایع مس لیچینگ: گوارگام هنگام عملیات الکترووینینگ در کارخانجات کاتد مس لیچینگی امکان پالایش بهتر کریستال‌های مس را به عنوان یکنواخت‌کننده داده و باعث افزایش کیفیت کاتد مس تولیدی می‌شود، در نتیجه کاتد تولیدشده با سطحی صاف و  بدون برجستگی و زائده (nodule) تشکیل می‌شود. بدون افزودن گوارگام، اگر فاصله بین کاتد و آند بیش از حد استاندارد کاهش یابد اتصال کوتاه بین آنها رخ داده و باعث ایجاد برجستگی‌های زیادی برروی سطح کاتد مس خواهدشد. البته عوامل دیگری همچون تغییر شکل آند، نوع دستگاه یکسوساز (سوئیچینگ یا ترانس) می‌تواند از علل تشکیل برجستگی روی سطح کاتد باشد.

2. صنایع غذایی: از صمغ گوار در قالب یک افزودنی خوراکی به عنوان عامل تثبیت‌کننده، غلیظ‌کننده، ژل‌ساز، امولسیون کننده جهت بهبود قوام، بافت،‌ غلطت و ماندگاری در نوشیدنی‌ها، انواع سس، محصولات لبنی، غذاهای آماده و منجمد، کیک، ‌شیرینی و نان استفاده می‌شود.

3. استخراج و معدن: به عنوان عامل شناور، لخته‌کننده، تثبیت‌کننده کف در فیلتراسیون و فراوری سنگ معدن استفاده می‌شود.

4. صنایع حفاری نفت و گاز: گوار بخاطر ثبات، حلالیت و سازگاری بالا و عملکرد چندگانه مانند کاهش جدایی مایع و آب ، روانکاری، بازدارنده‌های شیل و حامل جامد، در حفاری چاه‌های نفت و گاز به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

5. صنایع نساجی: در ساخت فرش، پنبه، ابریشم، پشم و پارچه از گوار به جهت اندازه‌گیری، افزایش مقاومت و چاپ استفاده می‌شود.

6. صنایع کاغذسازی: صمغ گوار به منظور بهبود شکل‌گیری، مقاومت، جذب، کاهش تخلخل و آمادگی ماده اولیه کاغذ کاربرد دارد.

7. صنایع دارویی: به عنوان اجزای افزایش استحکام و تجزیه‌کننده کپسول‌ها و قرص‌ها در داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8. صنایع آرایشی و بهداشتی: استفاده از گوارگام باعث افزایش غلظت، نرم‌کنندگی و روان‌کنندگی در خمیر دندان، شامپو، ‌نرم‌کننده و پماد می‌شود.

توضیحات فنی

صمغ گوار یک فیبر غذایی (پلی ساکارید گالاتومانان) با فرمول شیمیایی C10H14N5Na2O12P3 بوده که از نوعی لوبیای خوشه‌ای به نام گوار گرفته می‌شود.

ساختار شیمایی گوارام یک اگزو پلی ساکارید بوده که از مونومرهای قندی گالاکتوز و مانوز ساخته می‌شود و اکثرا در حلال‌های آلی نامحلول است. گوارگام در دماهای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد و  pHهای خارج از بازه 5 تا 7 تجزیه می‌شود.

نکات ایمنی

پیکتوگرام‌های خطر

این محصول یک افزودنی خوراکی بوده و مجوز رسمی از وزارت بهداشت دریافت کرده‌است و مصرف آن خطری برای انسان و محیط زیست ندارد. درصورت نزدیکی به چشم باعث التهاب می‌شود.

گوارگام

دیگر محصولات